לימודי תואר לחרדים

מערכת שורש  כז ניסן, תשפד  5/5/2024

השכלה של תואר אקדמי עשויה לפתוח דלתות רבות בשוק העבודה הרחב, הן עבור גברים והן עבור נשים. ישנם לא מעט מכשולים להתמודד איתם, כמו למשל שילוב של חיי המשפחה לצד חיי הלימודים
.......................

לימודי תואר לחרדים

צילום: freepik

בעשור האחרון, אנו עדים לתופעה של עלייה משמעותית בסטטיסטיקת החרדים בישראל אשר לומדים לתואר אקדמי. המגמה הנ"ל נובעת מההבנה העולה והגוברת כי לימודים של תואר מהווים כלי מרכזי להצלחה בשוק העבודה בישראל. בין היתר, העלייה גם נובעת מתוך הרצון האישי של לא מעט חרדים לפתח את הכישורים שלהם.

מהם היתרונות של לימודי תואר לחרדים?

קודם כל, לימודי תואר עבור חרדים מאפשרים להם את החשיפה עבור מגוון תחומי ידע חדשים, פיתוח של חשיבה ביקורתית ויצירתית ואף שיפור של מיומנויות הלמידה והתקשורת. בנוסף לכך, בעולם התעסוקה כיום, הרי שתואר אקדמי מקנה יתרון משמעותי ואף עשוי להעניק לחרדים את הגישה למגוון יותר רחב של תפקידים ומשרות, כלומר שיפור סיכויי התעסוקה.

בין היתר, כנספח לכך, חרדים בעלי תואר אקדמי כזה או אחר נוטים להרוויח שכר טוב יותר ביחס לחרדים ללא תואר.

האם יש אתגרים? האם יש הזדמנויות?

כמו בכל דבר, כן, גם אתגרים וגם הזדמנויות. ביניהם, לעיתים החרדים עשויים להתמודד עם אתגר של שילוב בין חיי המשפחה ועבודות הבית לבין חיי הלימודים. זהו אתגר לא קטן אבל לומדים להתמודד ולהתגבר עליו עם הזמן. דבר נוסף הוא התמודדות עם עלות לימודי תואר אקדמי, זה עשוי להיות מכשול לא קטן. יחד עם זאת, ניתן לבדוק כיצד להסתייע במלגות.

לימודי תואר לנשים חרדיות

גם בקרב נשים חרדיות הסטטיסטיקה עולה ומצביעה על מספרים גבוהים יותר עבור למידה לתואר אקדמי. לימודים אלו מאפשרים להן לאמץ הזדמנויות חדשות עבור צמיחה אישית ומקצועית. מבחינה היסטורית, מבחינת המסורת, נשים חרדיות עודדו העדפה של חיי המשפחה על פני עיסוק בקריירה. יחד עם זאת, ככל שהגישה החברתית מתפתחת ולצידה משתנה גם המציאות הכלכלית במדינת ישראל, יותר ויותר נשים חרדיות מכירות בערך של תואר אקדמי, כאשר השינוי הנ"ל מונע על ידי גורמים רבים.

כיצד ניתן להתגבר על מחסומים תרבותיים בזמן הלימודים?

לעיתים יש צורך בעזרה על מנת לפנות מספיק זמן עבור לימודי התואר, לכן ניתן להסתייע בחברים או בני משפחה. בנוסף לכך, מבחינת המחסומים התרבותיים, ניתן לנהל דיאלוג פתוח עם אנשים מגוונים על מנת לקבל דעות על תפקידים שונים עבור גברים ונשים חרדים בשוק העבודה בישראל.

השכלה של תואר אקדמי עשויה לפתוח דלתות רבות בשוק העבודה הרחב, הן עבור גברים והן עבור נשים. ישנם לא מעט מכשולים להתמודד איתם, כמו למשל שילוב של חיי המשפחה לצד חיי הלימודים, מבחינה כלכלית, גישור בין העולם החילוני לעולם הדתי במוסדות הלימוד - כל אלו, לצד הזדמנויות קריירה רבות, העלאה בשכר, הגדלת התפקידים שניתן לעשות ועוד.

במילים אחרות, שבירת מחסומים ופריצת נתיבים חדשים בחיים לקראת הצלחה אישית ומקצועית.